Rozhovor s doc. Lumírem Hanušem o konopí

17.07.2014 14:45

Zabýváte se konopím již hodně dlouho, vzpomenete si, kdy jste se s konopím poprvé setkal?

V posledním ročníku na Univerzitě v roce 1970 jsem nastoupil na lékařské fakultě jako asistent s částečným úvazkem na výzkum konopí setého. To bylo moje první praktické setkání s touto rostlinou, o níž jsem věděl samozřejmě i dříve, ale až tam jsem se dozvěděl o jeho léčebných účincích. Těm se prakticky věnuji již 44. rokem. Bylo štěstím, že jsem pracoval právě u pana profesora Krejčího, který v moderní době tyto léčivé účinky znovuobjevil. Také celých 20 let, co jsem na Lékařské fakultě Palackého Univerztiy pracoval, připravoval jsem pro fakultní lékárnu tinkturu z konopí, která byla ve Fakultní nemocnici používána k léčbě nemocných.

Co vás na něm nejvíce zaujalo?

Na konopí mě pochopitelně zaujaly jeho psychoaktivní účinky, ale jen teoreticky - nikdy jsem nepocítil touhu konopí vyzkoušet a také jsem je nikdy nevyzkoušel. V životě je mnoho zcela přirozených působů, jak si přivodit radost i bez použití takových látek. Pochopitelně mne fascinovaly léčebné vlastnosti této rostliny, které v té době byly pochopitelně dosti omezeného rozsahu, neboť chyběly ty vědomosti, které máme dnes.

Lze říci, že léčba konopím má v ČR nějakou tradici, na kterou bychom mohli navázat?

Tradice tu pochopitelně je, jak jsem již naznačil v předcházejících odpovědích. Je na co navazovat. Vždyť profesoři Jan Kabelík, Zdeněk Krejčí a František Šantavý položili základy moderní léčbě konopí, i když se o tom ve světě nehovoří. To, že konopí odedávna bylo na území ČR přadnou rostlinou a výživnou potravinou, je samozřejmě známé.

Čím se dnes v oblasti konopného výzkumu zabýváte?

Dnes nás samořejmě zajímají především léčivé účinky konopí. Vzhledem k tomu, že je ve většině států nelegální, je třeba hledat cesty, které jsou legální. Zde jsou největší nadějí látky, které se váží na cannabinoidní receptory CB2, a nikoliv na CB1, a také látky, které působí léčivě na organizmus bez cannabinoidních receptorů.  Na ty také klademe při našem výzkumu důraz.

Co nového přineslo vědecké bádání v oblasti konopí a jeho vlivu na lidské tělo za posledních 20 let? Můžete prosím ve zkratce shrnout pár nejzákladnějších objevů?

Jakmile byly objeveny v lidském těle cannabinoidní receptory a endocannabinoidy, které se na ně váží, mohl být objasněn účinek cannabinoidních látek na organizmus. Vzhledem tomu, že se jedná o jedny z nejrozšířenějších receptorů v lidském těle, jsou studovány účinky cannabinoidů, jejich derivátů a jiných látek, které se vážou na cannabinoidní receptory, na velkou plejádu nemocí. Stále jsou publikovány nové poznatky, které rozšiřují naše znalosti o možnostech léčby různých nemocí, a způsob léčby se stále upřesňuje.

Jaké jsou dnes trendy v oblasti zkoumání léčebných účinků konopí?

Snahou v posledních letech je porozumět léčbě řady chorob konopím a porozumět všem mechanizmům tohoto účinku. Vzhledem  tomu, že konopí stále není legální, hledají se stále nové látky, které jsou účinné pouze na CB2 receptory. V nedávno publikované souborné práci přední vědci na tomto poli z National Institutes of Health z USA, se kterými jsem měl v mnulosti při dvou delších pobytech na jejich ústavu tu čest spolupracovat, Pacher a Kunos usuzují, že "modulace aktivity endocannabinoidního systému může mít terapeutický potenciál téměř u všech chorob, které postihují lidi, včetně obezity/ metabolického syndromu, diabetu a diabetických komplikací, neurodegenerativních, zánětlivých, kardiovaskulárních, jaterních, gastrointestinálních a kožních onemocnění, bolesti, duševních poruch, kachexie, rakoviny a chemoterapií vyvolané nevolnosti a zvracení, mezi mnoha jinými."Toto silné prohlášení podpořili dlouhým seznamem příkladů, i když většinou in vitro anebo u zvířat. Takže do léčby konopím jsou perspektivně vkládány velké naděje.

Co byste vzkázal českým pacientům kteří se marně snaží získat léčebné konopí?

Problém používání konopí k léčbě leží zcela jinde nežli v jeho škodlivosti, jak někteří rádi tvrdí. O lécích, které jsou legální a lékaři je předepisují bez problémů a přitom mají opravdu nebezpečné vedlejší účinky, se jaksi nehovoří. Já osobně kdybych onemocněl tak, že už by mi lékaři nemohli pomoci a léčba konopím by byla nadějná, tak bych neváhal, zasel a konopí k léčbě použil. Někdy mám dojem, že mnozí lékaři a represivní složky vás uvidí raději mrtvé nežli léčené či dokonce vyléčené konopím. To je ovšem můj soukromý názor. Pravdou však zůstává, že každý sám je strůjcem svého štěstí!

Zdroj :https://spolek-kopac.cz/cz/21/novinka?id=13

Autor: Hana Gabrielová